Hoe gaan we om met pijn?

De meeste mensen gaan niet handig om met pijn. Een manier die op de lange termijn zelfs destructief voor ons is. Maar hoe gaan de mensen dan om met pijn?

Vaak willen we zoveel mogelijk positieve en zo min mogelijk negatieve emoties en ervaringen. We zijn geneigd om voortdurend onze gedachten, gevoelens en herinneringen te vermijden of kwijt te raken. Dit wordt experiëntiële vermijding genoemd. Wanneer ons verstand koste wat kost bezig is pijn te vermijden zal het er alles aan doen om de negatieve innerlijke ervaringen niet te hoeven voelen; dit zal jouw gedrag vervolgens op een negatieve manier beïnvloeden. 

ACCEPTANCE AND COMMITMENT THERAPY

Cognitieve gedragstherapie kijkt naar het veranderen van je gedachten om zo gedragsverandering te bewerkstelligen.

ACT is niet zomaar een woord om simpelweg een therapievorm mee te beschrijven. Het is een gedragstherapie waarbij je actie onderneemt. Actie ondernemen om je te gedragen als de persoon die je echt graag wilt zijn. Wat vind jij nou echt belangrijk? Waar sta jij voor in het leven? Hoe wil je jezelf en anderen behandelen? ACT zal je kennis laten maken met datgene wat er echt toe doet. Jouw kernwaarden zullen je motivatie en inspiratie geven om de dingen die jij doet in het leven vorm te geven. Daarnaast gaat ACT ook over bewustzijn. Bewust jouw acties kiezen en daar dan met volle aandacht bij blijven. Zodat jij je kunt openstellen voor alle ervaringen en echt aanwezig bent bij datgene wat je doet.

In het kort zorgt ACT voor meer flexibiliteit; het vergroten van jouw vermogen om bewust en door waarden geleid te handelen (Harris 2020).

Geestelijke bijstand

Migraine heeft vaak een grote impact op het leven van mensen, zeker wanneer deze heel vaak optreedt. Het zorgt soms voor grote moeheid en de vraag waar je het allemaal nog voor doet. Mocht er behoefte zijn aan mentale begeleiding, dan kan de geestelijk verzorger van Hekman & Kosters u hierbij ondersteunen. Als u hier meer over wilt weten, neemt u dan contact met ons op.