GZ-Psycholoog
Algemene voorwaarden
Op deze pagina kunt u onze algemene voorwaarden lezen.
Wij gaan ervan uit dat u zich conformeert aan deze voorwaarden. Onze algemene voorwaarden zijn van toepassing zolang u onder behandeling bent en/of deelneemt aan een cursus of training. Deelname aan activiteiten in de praktijk geschiedt op eigen risico.
Algemene voorwaarden Hekman & Kosters
Artikel 1. Definities
– Behandelaar: Degene die de hulp op het gebied van de individuele gezondheidszorg biedt aan de cliënt op grond van een behandelovereenkomst;
– Behandelplan: De overeenkomst, inhoudende het traject tussen de cliënt en Hekman & Kosters met betrekking tot de te leveren hulp op het gebied van de individuele gezondheidszorg, dat als doel heeft verlichting of oplossing van klachten;
– Cliënt: Degene die op grond van een behandelovereenkomst hulp op het gebied van de individuele gezondheidszorg ontvangt;
Artikel 2. Toepasselijkheid
2.1
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op het behandelplan, zijnde de overeenkomst tussen Hekman & Kosters en cliënt, voor zover door partijen daarvan niet schriftelijk en uitdrukkelijk wordt afgeweken;
2.2
Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op eventuele aanvullende behandelovereenkomsten en dienstverlening aan de cliënt;
2.3
Hekman & Kosters zijn aangesloten bij het NIBIG (Nederlands Instituut voor Belangenbehartiging Integrale Gezondheidszorg) en is geregistreerd in het kader van de Wkkgz (Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg). De cliënt is ervan op de hoogte dat de behandelaar de kwaliteit en de gedragsregels bij de uitoefening van zijn praktijk in dit kader dient te respecteren. De cliënt aanvaardt de gevolgen die hieruit kunnen voortvloeien;
2.4
Wanneer u een dienst bij ons afneemt gaat u akkoord met deze algemene voorwaarden en ons privacy beleid.
2.5
Alle cliënten kunnen deze algemene voorwaarden op de website, en in de praktijkmap van Hekman & Kosters raadplegen;
2.6
Hekman & Kosters is gerechtigd, indien daartoe naar haar oordeel de noodzaak bestaat, de onderhavige algemene voorwaarden te wijzigen en/of aan te vullen.
Artikel 3. Totstandkoming behandelplan
3.1
De behandelaar zal met een cliënt, die de wens te kennen heeft gegeven hulp en/of advies te willen ontvangen op het gebied van de gezondheidszorg, een daarop gericht behandelplan vaststellen, welke door de behandelaar en de cliënt dient te zijn vastgesteld en ondertekend;
3.2
Kan de behandelaar het in lid 1 bedoelde behandelplan niet aangaan dan zal hij de cliënt de reden uiteenzetten en de cliënt adviseren bij het vinden van andere passende zorg;
3.3
Van het behandelplan maakt deel uit de bevestiging van de intake en het behandeltraject alsmede deze algemene voorwaarden.
3.4
Er is geen verwijzing vereist van arts of specialist.
3.5
In sommige gevallen is er een derde als opdrachtgever bij de opdracht betrokken. Een verzekeraar of werkgever verbindt zich dan de kosten op zich te nemen. Voorafgaand aan het behandelproces zal Hekman & Kosters samen met cliënt en opdrachtgever resultaatafspraken maken. Deze resultaten zullen vooraf in het behandelplan samen met de opdrachtgever worden vastgelegd. Hierin zal worden overeengekomen of de opdrachtgever en/of de cliënt zal bepalen en verklaren dat de behandeling wel of niet succesvol is afgerond. In het geval van een succesvolle afronding zal de opdrachtgever hiervan op de hoogte worden gesteld en een factuur voor de geleverde diensten ontvangen.
Artikel 4. Verplichtingen behandelaar
4.1
De behandelaar handelt voor de uitvoering van deze overeenkomst conform afdeling 7.7.5 BW (de overeenkomst inzake geneeskundige behandeling) en de voor zijn/haar beroepsgroep geldende voorschriften, modelregelingen en/of protocollen;
4.2
De behandelaar is verplicht cliënt te informeren over het voorgenomen onderzoek en/of de voorgestelde behandeling en over de ontwikkelingen omtrent het onderzoek, de behandeling en de gezondheidstoestand van de cliënt, tenzij cliënt heeft aangegeven geen inlichtingen te willen ontvangen;
4.3
De behandelaar houdt een dossier bij met betrekking tot de behandeling van cliënt;
4.4
De behandelaar is verplicht geheimhouding te betrachten ten aanzien van de behandeling van de cliënt, tenzij de cliënt toestemming heeft gegeven voor de verstrekking van informatie, geheimhouding in strijd is met een wettelijke plicht of geheimhouding in redelijkheid niet van de behandelaar kan worden gevergd;
4.5
De behandelaar neemt bij zijn/haar werkzaamheden de eisen in acht die volgens de algemeen aanvaarde standaard aan een behandelaar op grond van zijn beroep en rekening houdend met zijn individuele deskundigheid redelijkerwijs mogen worden gesteld. De door de beroepsorganisatie opgestelde gedragsregels, richtlijnen en algemene kwaliteitscriteria gelden daarbij als uitgangspunt.
4.6
Na beëindiging van het behandeltraject, kan deze worden afgesloten met een eindrapportage. Indien het traject door een derde partij wordt betaald, beslist u zelf of de derde het rapport mag ontvangen.
Artikel 5. Verplichtingen cliënt
5.1
Cliënt is verplicht naar beste weten inlichtingen te verschaffen en medewerking te verlenen ten behoeve van de behandeling;
5.2
Indien cliënt niet bereid is bepaalde adviezen van de behandelaar te volgen, zal hij dit met hem bespreken, althans hem dit mededelen;
5.3
Cliënt zal zich op verzoek van de behandelaar identificeren;
5.4
Wanneer cliënt verhinderd is een afspraak van de behandelaar na te komen, dan zal hij de afspraak tijdig, dat wil zeggen minimaal 24 uur van tevoren afzeggen. Afspraken die niet of te laat worden afgezegd, zullen in rekening worden gebracht.
Artikel 6. Betalingsvoorwaarden
6.1
Deze betalingsvoorwaarden zijn onlosmakelijk verbonden met de behandelovereenkomst en overige overeenkomsten tussen u als cliënt en Hekman & Kosters;
6.2
De cliënt is onder alle omstandigheden verantwoordelijk voor de volledige betaling van de aan de cliënt of namens de cliënt verleende diensten. Ook als een andere opdrachtgever de opdracht tot behandeling heeft verstrekt;
6.3
De declaratie voor verzekerde behandelingen wordt rechtstreeks naar de verzekeraar/en of werkgever gestuurd. Mocht de verzekeraar en/of de werkgever, om welke reden dan ook, niet overgaan tot (volledige) betaling, dan is de cliënt aan wie de zorg is verleend c.q. de cliënt in wiens opdracht de zorg is verleend gehouden de factuur zelf te betalen;
6.4
Afspraken dienen 24 uur van tevoren geannuleerd te worden. Afspraken welke niet of te laat geannuleerd worden, zullen in rekening worden gebracht;
6.5
Betaling voor de behandelingen dient binnen veertien dagen na de factuurdatum te geschieden. Na het verstrijken van deze termijn treedt verzuim in en staat het Hekman & Kosters vrij om incassomaatregelen te nemen. Naast de declaratie zal alsdan ook wettelijke rente worden gevorderd. Alle met de incasso van gedeclareerde bedragen gemoeide kosten, waarvan ook de buitengerechtelijke kosten, komen ten laste van de cliënt.
Artikel 7. Kwaliteit en klachten
7.1
De praktijk voldoet aan de wettelijke verplichtingen met betrekking tot kwaliteit. Alle Behandelaars binnen onze praktijk zijn geregistreerd in het NIBIG register, waardoor tevens de registratie volgens de Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg is gewaarborgd.
7.2
Klachten over de behandeling kunnen indien de behandelaar en de cliënt deze niet kunnen oplossen worden ingediend bij de onafhankelijke geschilleninstantie welke een bindende uitspraak doet.
Contactgegevens:
NIBIG-Geschilleninstantie
Haven West 9
7731 GS Ommen
klachten@nibig.nl
Artikel 8. Aansprakelijkheid
8.1
Hekman & Kosters is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan door dat is uitgegaan van de door cliënt verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens.
8.2
Hekman & Kosters is niet aansprakelijk voor uit een opschorting van behandelingen en/of dienstverlening voor de cliënt voortvloeiende schade, indien die opschorting het gevolg is van het verzuim van cliënt om tot tijdige betaling van de declaraties van de praktijk over te gaan;
8.3
Derden kunnen aan de inhoud van de verrichte behandelingen en/of dienstverlening geen rechten ontlenen. De cliënt vrijwaart Hekman & Kosters tegen vorderingen van derden die stellen schade te hebben geleden door of verband houdende met door Hekman & Kosters ten behoeve van de cliënt verrichte behandelingen en/of dienstverlening;
8.4
Hekman & Kosters is niet aansprakelijk voor eventuele tekortkomingen van met betrekking tot de overeenkomst door derden verrichte behandelingen en/of dienstverlening;
8.5
Overigens is iedere aansprakelijkheid van Hekman & Kosters voor schade die voortvloeit uit, of verband houdt met een toerekenbare tekortkoming of onrechtmatige daad, of die is gebaseerd op enige andere rechtsgrond, beperkt tot het door de beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar van Hekman & Kosters te dier zake uitgekeerde of uit te keren bedrag, vermeerderd met haar eigen risico onder die verzekering, tenzij er sprake is van opzet of grove schuld;
8.6
Beperkingen van aansprakelijkheid ten gunste van Hekman & Kosters strekken ook ten gunste van werknemers en niet-ondergeschikte vertegenwoordigers en hulppersonen van Hekman & Kosters;
8.7
Alle aanspraken van cliënt vervallen twaalf maanden na het moment, waarop de betrokkene bekend werd of redelijkerwijs bekend kon zijn met het bestaan van deze vorderingsrechten of andere rechten of bevoegdheden;
8.8
Als de beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar om welke reden dan ook niet tot uitkering overgaat, is iedere aansprakelijkheid van Hekman & Kosters beperkt tot het bedrag met een maximum van € 1.000,00, dat voor de behandelingen en/of dienstverlening is betaald, in de zaak in verband waarmee de schade is ontstaan voor de cliënt;
8.9
Derden kunnen aan de inhoud van de verrichte behandelingen en/of dienstverlening geen rechten ontlenen. De cliënt vrijwaart Hekman & Kosters tegen vorderingen van derden die stellen schade te hebben geleden door of verband houdende met door Hekman & Kosters ten behoeve van de cliënt verrichte behandelingen en/of dienstverlening.
Artikel 9. Intellectuele eigendomsrechten
9.1
Het is cliënt zonder voorafgaande schriftelijke toestemming niet toegestaan door of namens Hekman & Kosters geproduceerde adviezen, contracten of andere voortbrengselenvan de geest al dan niet met inschakeling van derden te verveelvoudigen, te openbaren en/of te exploiteren.
Artikel 10. Archivering
10.1
Hekman & Kosters zal het tijdens de uitvoering van de behandelingen en/of dienstverlening gevormde dossier gedurende tenminste 5 jaar na beëindiging van haar behandelingen en/of dienstverlening en sluiting van het dossier bewaren;
10.2
De financiële gegevens worden tenminste gedurende 7 jaar bewaard;
10.3
Met het verstrijken van de in het eerste lid genoemde periode is Hekman & Kosters gerechtigd om het dossier te vernietigen;
10.4
Op verzoek van de cliënt kan binnen de in het eerste lid genoemde termijn het dossier tegen vergoeding van de werkelijk te maken kosten worden gelicht uit het archief.
Artikel 11. Privacy en Algemene Verordening Gegevensbescherming
11.1
De praktijk voldoet aan de wettelijke verplichtingen met betrekking tot geheimhoudingsplicht en persoonsregistratie richtlijnen. Tevens is uw privacy gewaarborgd met betrekking tot de Algemene Verordening Gegevensbescherming.
11.2
Uw behandelaar houdt een registratie bij van uw medische en persoonlijke gegevens. Op deze registratie is de wet op de Persoonsgegevens van toepassing. Deze wet bevat regels met betrekking tot het doel van de registratie, de aard van de gegevens die worden geregistreerd, het beheer van de gegevens, de personen die toegang hebben tot die gegevens en het inzagerecht van de cliënt. Al deze zaken zijn in een reglement vastgelegd.
11.3
Naast de behandelaar die u behandelt, heeft ook een beperkt aantal andere personen toegang tot de gegevens, die in de registratie zijn opgenomen. Dit zijn bijvoorbeeld de waarnemers, andere behandelaars in de praktijk, eventuele stagiaires en administratieve krachten. Al deze personen hebben een geheimhoudingsplicht;
11.4
U heeft het recht om de gegevens die over u zijn vastgelegd in te zien. Indien u meent dat gegevens onjuist zijn vastgelegd kunt u de behandelaar verzoeken deze te wijzigen;
11.5
Alleen gegevens die te maken hebben met de behandeling worden in uw dossier opgeslagen;
11.6
Teneinde onze dienstverlening verder te kunnen ontwikkelen en op een hoog peil te houden moet er wetenschappelijk onderzoek worden verricht. Daarvoor is het onder meer noodzakelijk dat er statistieken worden opgesteld. Als uw gegevens daarvoor worden gebruikt zullen deze, om uw privacy te waarborgen, niet tot u persoonlijk herleidbaar zijn (anoniem). Als u er bezwaar tegen heeft dat uw gegevens voor (anoniem) wetenschappelijk onderzoek worden gebruikt kunt u dat mededelen aan uw behandelaar;
11.7
Gegevens van de cliënt worden niet aan derden verstrekt, ook niet aan naaste familie. Gegevens worden pas vrijgegeven nadat de cliënt hiervoor toestemming heeft gegeven. Ook na overlijden worden de gegevens niet openbaar gemaakt;
11.8
Nadat de cliënt behandeld is, worden de gegevens 5 jaar zodanig gearchiveerd dat alleen een beperkte groep mensen deze gegevens in kan zien. Indien u van mening bent dat de praktijk niet op de juiste manier met uw gegevens omgaat, kunt u dit, via de geldende klachtenregeling binnen de praktijk, kenbaar maken.
11.9
Meer informatie over hoe we omgaan met uw gegevens kunt u vinden in het Privacyreglement op de website wordpress-968493-3416852.cloudwaysapps.com.
Artikel 12. Klachten- en geschillenregeling
12.1
De praktijk beschikt over een interne klachtenregeling. Een afschrift van deze klachtenregeling is bij de praktijk op te vragen;
12.2
Hekman & Kosters neemt deel aan de klachtenregeling van het NIBIG.
Artikel 13. Toepasselijk recht en forumkeuze
13.1
Op alle overeenkomsten is uitsluitend Nederlands recht van toepassing;
13.2
Deze algemene voorwaarden zijn geldend vanaf 1 september 2022 op de lopende behandelingen en/of dienstverlening en nieuwe behandelingen en/of dienstverlening die Hekman & Kosters uitvoert en/of levert.
Versie 2022